Tuesday, May 26, 2015

Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις μπορούν να αποδυναμώσουν την δραστηριότητα βραχυπρόθεσμα και να αυξήσουν την ανισότητα. Αν ναι, οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να σκεφτούν δύο φορές πριν προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις, ιδίως στις χώρες που πλήττονται περισσότερο από την κρίση........


Είναι καλές οι  οικονομικές προοπτικές, αλλά παραμένουν βαθιά οι προκλήσεις

Απόσπασμα.... από τις Παρατηρήσεις από τον Angel Gurría,
Γενικός Γραμματέας, ΟΟΣΑ
Συμβούλιο Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων (ECOFIN) της άτυπης συνεδρίασης
Ρίγα, 24 του Απρίλη, 2015


Η κατάσταση στην Ευρώπη είναι λίγο περισσότερο  πιο φωτεινή. Έχουμε αναθεωρημένο στην Ευρωζώνη ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ από το ένα τρίτο της εκατοστιαίας μονάδας σε 1,4% για το 2015 και 2% για το 2016.
Η Bold δράση από την ΕΚΤ αρχίζουν να γίνονται αισθητές, βοηθώντας τις κυβερνήσεις της ζώνης του Ευρώ στις προσπάθειές τους για να αποφευχθεί μια παρατεταμένη περίοδο στασιμότητα του πραγματικού εισοδήματος, με αδύναμες αγορές εργασίας, και υπερβολικά χαμηλό πληθωρισμό.


Αυτά είναι ενθαρρυντικά σημάδια, αλλά δεν υπάρχουν περιθώρια για εφησυχασμό! Η Ευρώπη εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολύ σύνθετες προκλήσεις. Η ανάπτυξη είναι πιθανό να παραμείνει υποτονική για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η ανεργία θα μειωθεί μόνο σταδιακά, και τα υψηλά επίπεδα της εισοδηματικής ανισότητας και της ανεργίας των νέων εξακολουθούν να υφίστανται. Εν τω μεταξύ, η εμπιστοσύνη στις κυβερνήσεις παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

Είναι ζωτικής σημασίας ότι η νομισματική, δημοσιονομική και διαρθρωτική μεταρρύθμιση εργασία μαζί για να αναζωογονήσει τις επενδύσεις και την προώθηση πιο ανθεκτική, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.

Ορισμένες χώρες της ΕΕ (π.χ. οι χώρες της Μεσογείου, και η Ιρλανδία) έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο με τις μεταρρυθμίσεις, αλλά άλλες χώρες της ΕΕ (συμπεριλαμβανομένων μερικών από τις μεγαλύτερες οικονομίες) εμφανίζουν σημάδια επιβράδυνσης της μεταρρύθμισης. Αυτές οι χώρες του πυρήνα θα πρέπει να εντείνουν την μεταρρύθμιση.


Επιπλέον, πρόσφατη έρευνα από τον ΟΟΣΑ δείχνει μια κοσμική επιβράδυνση της παραγωγικότητας στις χώρες του ΟΟΣΑ, ενισχυμένο από την κρίση. Η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία και τις Κάτω Χώρες όλοι μοιράζονται το ίδιο χαρακτηριστικό του διαμερίσματος ή αρνητικά την παραγωγικότητα με πολλές άλλες οικονομίες της ΕΕ. Έχουμε δει μια πτώση του ποσοστού των νέων νεοσύστατες επιχειρήσεις και στα επίπεδα των επενδύσεων τα τελευταία χρόνια. Δεδομένων των δημογραφικών προκλήσεων, την αύξηση της παραγωγικότητας θα είναι μια απαραίτητη προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη και την αύξηση των μισθών.


Ώρα να ενταθεί  και να επιταχύνθη η μεταρρύθμιση

Σας διαβεβαιώνω ότι οι μεταρρυθμίσεις της πολιτικής θα κάνουν  τη διαφορά. Έχουμε την εκτέλεση εργασιών για την ποσοτικοποίηση των επιπτώσεων των μεταρρυθμιστικών προγραμμάτων τους. Αυτό δείχνει ότι οι μεταρρυθμίσεις αποδίδουν καρπούς. Στην Ιταλία, για παράδειγμα, που ανακοίνωσε μεταρρυθμίσεις  θα μπορούσε να αυξήσει τα επίπεδα του ΑΕΠ έως και κατά 3,5% μέσα σε πέντε χρόνια, και έως 6% ανά έτος δέκα.

Ο ΟΟΣΑ επικροτεί το σχέδιο Juncker, στο πλαίσιο αυτό και είναι έτοιμη να σας υποστηρίξει στις προσπάθειές σας να το κάνει να συμβεί. Φυσικά, η αποτελεσματικότητα του προγράμματος εξαρτάται από την πλήρη εφαρμογή του τρίτου πυλώνα της - την άρση των κανονιστικών εμποδίων στις επενδύσεις. Ανάλυση του ΟΟΣΑ δείχνει ότι η μείωση των κανονιστικών διαφορών μεταξύ των χωρών της ΕΕ θα μπορούσε να αυξήσει τις διασυνοριακές άμεσες ξένες επενδύσεις στην ΕΕ κατά 25% και το εμπόριο της έντασης έως και 15%.

Μεταρρυθμίσεις «τριπλό κέρδος» για την ένταξη και το περιβάλλον

Αλλά ας μην ξεχνάμε ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις δεν είναι μόνο για την ανάπτυξη. Ο απώτερος στόχος πρέπει να είναι η επίτευξη της κοινωνικής ένταξης και της ευημερίας. Λόγω των υψηλών και αυξανόμενων επιπέδων της ανισότητας σε πολλές χώρες της ΕΕ, οι μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να σχεδιαστεί έτσι ώστε να αποφευχθούν τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στην εισοδηματική ανισότητα - τόσο για κοινωνικούς λόγους και επειδή η υψηλότερη ανισότητα είναι πιθανόν να περιορίσει τη ζήτηση.

Κατ 'αρχάς, θα πρέπει να κάνουμε τους ανθρώπους να επιστρέψουν στην εργασία! Η ανεργία στη ζώνη του ευρώ ξεπέρασε κατά 12% στα μέσα του 2013 και έχει χαλαρώσει από το μετρίως έως 11,3% το Φεβρουάριο του 2015, αλλά εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλότερο από ό, τι στο Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και, κυρίως, την Ιαπωνία. Ο ΟΟΣΑ κάνει μια σειρά από προτάσεις για να φέρει τους ανθρώπους να επιστρέψουν στην εργασία, ιδίως μεταξύ των ομάδων που αντιμετωπίζουν σημαντικά εμπόδια για την απασχόληση, όπως οι μακροχρόνια άνεργοι, οι νέοι, οι γυναίκες, οι μετανάστες και οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας.

Τέλος, επιτρέψτε μου να προσθέσω ότι συχνά αφορά εκεί ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις μπορούν να αποδυναμώσουν δραστηριότητα βραχυπρόθεσμα και να αυξήσει την ανισότητα. Αν ναι, οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να σκεφτούν δύο φορές πριν προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις, ιδίως στις χώρες που πλήττονται περισσότερο από την κρίση.

Αλλά οι περισσότεροι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις δεν καταστέλλουν βραχυπρόθεσμη δραστηριότητα, ούτε αυξάνουν την ανισότητα. Και μερικοί, εκτός από την αύξηση του αναπτυξιακού δυναμικού, παρέχουν επίσης βραχυπρόθεσμα κίνητρα και τα ίδια κεφάλαια κέρδη. Συνεπώς, είναι δυνατόν - και ιδιαίτερα επιθυμητή - να δοθεί προτεραιότητα μεταρρυθμίσεις πιθανό να αποφέρει «win-win» ή ακόμα και τριπλό κέρδος κέρδη!

πηγή http://www.oecd.org/eu/ecofin