Thursday, June 11, 2015

Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΚΤ Benoît Coeuré......<Μπορούμε να δανείζουμε στις Ελληνικές Τράπεζες, αν είναι φερέγγυες και παρέχουν ασφάλεια, αλλά δεν επιτρέπεται να δανείζουμε στην Ελληνική Κυβέρνηση (ή οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση). Για τις κυβερνήσεις της ζώνης του ευρώ, που αποτελούν από κοινού το Eurogroup, μπορούν αποφασίσουν εάν επιθυμούν να δανείσουν στην Ελληνική Κυβέρνηση και υπό ποιες συνθήκες, όχι για την ΕΚΤ.>......

Μεταφορά από μκείμενο μετάφρασης...


Απόσπασμα από τη Συνέντευξη του  Benoît Coeuré, Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΚΤ, 
πραγματοποιήθηκε από Marie Dancer, La Croix, 10 Ιουν 2015

 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βλέπουμε μια πραγματική ανάκαμψη στη ζώνη του ευρώ;

Ναι, τώρα βλέπουμε μια ανάκαμψη. Η ανάπτυξη επιστρέφει στην ζώνη του ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των χωρών που επλήγησαν περισσότερο κατά τη διάρκεια της κρίσης (με εξαίρεση την Ελλάδα). Ωστόσο, αυτή η ανάκαμψη θα πρέπει να ενισχυθεί, δεδομένου ότι μόλις τώρα αρχίζει και παραμένει εύθραυστη. Πρώτα απ 'όλα, οδηγείται από μια σειρά προσωρινών παραγόντων: φτηνές τιμές της ενέργειας, σε συνδυασμό με τα χαμηλά επίπεδα των επιτοκίων όσο και των συναλλαγματικών ισοτιμιών του ευρώ, η οποία είναι αποτέλεσμα της νομισματικής μας πολιτικής. Εμείς δεν θα είναι σε θέση να βασίζονται σε αυτούς τους παράγοντες για πάντα.


Η δεύτερη περιοχή της αστάθειας - ανησυχία, ακόμη και - είναι η αδυναμία των επενδύσεων. Μέχρι τις επενδύσεις έχει σαφώς αυξήθηκε και πάλι, δεν θα είμαστε σε θέση να πούμε ότι η ανάκαμψη είναι ισχυρή. Η ΕΚΤ έχει συμβάλει σε αυτό το pick-up των επενδύσεων μέσω της μείωσης του κόστους τόσο των βραχυπρόθεσμων όσο και των μακροπρόθεσμων χρηματοδοτήσεων. (Η μέση διάρκεια των περιουσιακών στοιχείων που έχουν αγοράσει είναι οκτώ έτη.) Ωστόσο, μια βιώσιμη ανάκαμψη των επενδύσεων προϋποθέτει τη συμμετοχή των άλλων παικτών. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε ένα επιχειρηματικό κλίμα που ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις να επενδύσουν και ενός ευνοϊκού κανονιστικού και κοινωνικού περιβάλλοντος.

Εναπόκειται στις κυβερνήσεις και τους κοινωνικούς εταίρους να καθορίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Οι τράπεζες πρέπει επίσης να δανείζουν. Δάνεια επιταχύνεται στη ζώνη του ευρώ, αλλά κυρίως για τις μεγάλες επιχειρήσεις. Δάνεια σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις δεν αναπτύσσεται αρκετά έντονα. Οι νέες τραπεζικές ρυθμίσεις ως στόχο να αποθαρρύνει την κερδοσκοπία? δεν είναι λόγος για να μην χρηματοδοτήσει την οικονομία της.


 ΕΛΛΆΔΑ

Θα μπορούσε η ίδια η ΕΚΤ να βγει στην πρώτη γραμμή όταν πρόκειται για την εξοικονόμηση  χρηματοδότησης στην Ελλάδα, αν αποτύχουν οι διαπραγματεύσεις; Θα μπορούσε να καταλήξετε να χρειάζεται να εκτυπώσετε τα χρήματα; Μπορεί αυτό να συνεπάγεται ότι λειτουργούν εκτός των ευρωπαϊκών συνθηκών;

Είμαστε ήδη στην πρώτη γραμμή και είμαστε πλήρως παίζουμε το ρόλο μας ως η Κεντρική Τράπεζα υπεύθυνη για όλες τις 19 χώρες που μοιράζονται το ενιαίο νόμισμα, όπως η Ελλάδα. Η ρευστότητα που χορηγήθηκε στις ελληνικές τράπεζες από το Ευρωσύστημα (η ΕΚΤ και η Τράπεζα της Ελλάδα) έχει αυξηθεί από € 45 δισεκατομμύρια το Δεκέμβριο του 2014 έως € 119 δισεκατομμύρια σήμερα, το οποίο σας δίνει μια ιδέα για την έκταση της υποστήριξης που παρέχεται από την ΕΚΤ στα ελληνικά  νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις .

Ωστόσο, η ικανότητά μας να δράσουμε διέπεται από τους κανόνες που απορρέουν από τις Συνθήκες, οι οποίες έχουν εγκριθεί από τους ευρωπαίους πολίτες: από τη μία πλευρά, μπορούμε να δανείζουν μόνο σε Ελληνικές Τράπεζες, αν είναι φερέγγυες και παρέχουν ασφάλεια, και από την άλλη πλευρά, δεν επιτρέπεται να δανείζουμε στην Ελληνική Κυβέρνηση (ή οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση). Είναι για τις κυβερνήσεις της ζώνης του ευρώ, που αποτελούν από κοινού το Eurogroup, για να αποφασίσουν εάν επιθυμούν να δανείσουν στην ελληνική κυβέρνηση και υπό ποιες συνθήκες, όχι για την ΕΚΤ.

Το 2012 ο Mario Draghi είπε ότι θα κάνει ό, τι χρειάζεται για να σώσει το ευρώ, αλλά στο πλαίσιο της εντολής της ΕΚΤ. Η ΕΚΤ είναι ένας θεσμός που έχει ισχυρά μέσα, αλλά μπορεί να τα χρησιμοποιήσει μόνο στο στενό πεδίο που έχει οριστεί για αυτό από τις συνθήκες, υπό την εποπτεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο σεβασμός του νόμου είναι θεμελιώδης για τον σεβασμό της δημοκρατίας.

Τούτου λεχθέντος, αρνούμαι να συζητήσουν μια ελληνική έξοδος από την ευρωζώνη, γιατί δεν εργαζόμαστε σε αυτό το πλαίσιο. Είμαστε χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας και εργαζόμαστε μαζί με το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξασφαλίσει μια συμφωνία με την Αθήνα, με στόχο τη διατήρηση Ελλάδα στη ζώνη του ευρώ.

Θα πρέπει να αναδιαρθρωθεί το χρέος στην Ελλάδα;

Αυτή η ερώτηση δεν είναι ταμπού, όπως το ελληνικό χρέος έχει ήδη αναδιαρθρωθεί για τις ιδιωτικές τράπεζες. Όσο για τους δημόσιους πιστωτές, που έχουν ήδη συμφωνήσει σε σημαντικές προσαρμογές σχετικά με την παράταση των περιόδων αποπληρωμής και μείωση των επιτοκίων, με αποτέλεσμα οι Έλληνες βάρος του χρέους είναι τώρα σημαντικά χαμηλότερο από εκείνο της Ιταλίας ή της Ισπανίας ως ποσοστό του εθνικού εισοδήματος.

Πρέπει να καταβληθούν επιπλέον προσπάθειες; Η απάντηση θα εξαρτηθεί από τους τελικούς όρους της συμφωνίας μεταξύ των πιστωτών και των ελληνικών αρχών. Αυτό είναι το κριτήριο βάσει του οποίου θα επανεκτιμήσουμε τη βιωσιμότητα του χρέους. Τα χρήματα που είναι σε κίνδυνο ανήκει στους φορολογούμενους στις χώρες της ζώνης του ευρώ, γι 'αυτό είναι για τις κυβερνήσεις τους, όχι της ΕΚΤ, για τη λήψη αποφάσεων στον τομέα αυτό.

Θα μπορούσε η ΕΚΤ να κάνει κάποια χειρονομία;

Των απαιτήσεων της ΕΚΤ για την Ελλάδα που δεν προέρχονται από δάνεια που έχουν χορηγηθεί στη χώρα, αλλά και από τα ομόλογα που αγοράστηκαν στις αγορές κεφαλαίων στο αποκορύφωμα της κρίσης για να βελτιωθεί η μετάδοση των αποφάσεων νομισματικής πολιτικής μας. Δεν επιτρέπεται να τα αναδιαρθρώσουν, όπως οι συνθήκες μας απαγορεύει από την παροχή οικονομικής βοήθειας σε κράτη.

Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και τους πιστωτές της φαίνεται να είναι ένας διάλογος κωφών ...

Ο στόχος είναι να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ του προγράμματος της νεοεκλεγείσας κυβέρνησης που έχει ισχυρή δημοκρατική νομιμότητα και τα συμφέροντα των άλλων χωρών της ζώνης του ευρώ, οι οποίες είναι επίσης δημοκρατίες. Το θέμα δεν είναι μόνο οι μεταρρυθμίσεις που είναι αναγκαίες για την Ελλάδα, αλλά και το γεγονός ότι οι μεταρρυθμίσεις αυτές χρηματοδοτούνται από τους φορολογούμενους σε άλλες χώρες, οι οποίοι έχουν επίσης πληγεί από την κρίση.

Θα ήταν χρήσιμη μια ελληνική έξοδος από την ευρωζώνη να προκαλέσει την κατάρρευση του ενιαίου νομίσματος;

Η ΕΚΤ, επαναλαμβάνω, θέλει να παραμείνει η Ελλάδα στη ζώνη του ευρώ. Αν, μια μέρα, μια χώρα επρόκειτο να αποχωρήσει από την ευρωζώνη, αυτό θα ήταν ένα σοβαρό προειδοποιητικό σημάδι για την Ευρώπη, επειδή η ερώτηση θα προκύψουν αναπόφευκτα ως προς το αν ένα τέτοιο σενάριο θα μπορούσε να επαναληφθεί. Αλλά η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι ευρέως γνωστό - μου φαίνεται ότι υπάρχει μια ευρεία συναίνεση σχετικά με τις συνθήκες που θα επιτρέψουν σε κάθε χώρα να επωφεληθεί από τα πλεονεκτήματα του ευρώ σε μόνιμη βάση. Οι προϋποθέσεις αυτές περιλαμβάνουν τη λογοδοσία πριν, και η αλληλεγγύη προς, τους συνομηλίκους. Αυτές οι κοινές αξίες πρέπει να αντικατοπτρίζονται στα εθνικά και ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Παρεμπιπτόντως, οι χώρες που έχουν δεσμευθεί σε αυτές τις αξίες έχουν ξεπεράσει με επιτυχία την κρίση (κυρίως στην Ισπανία και την Ιρλανδία). Γι 'αυτό και δεν είμαι καθόλου ανησυχούν για τη συνοχή της ζώνης του ευρώ. Αλλά εάν μια χώρα αποφάσιζε να παρεκκλίνει από αυτή τη συναίνεση, ότι θα υποχρέωνε αναμφίβολα τις άλλες χώρες για να εδραιώσει κατηγορηματικά την προσήλωσή τους στις αξίες που μόλις ανέφερα, επιταχύνοντας τη διαδικασία της ενίσχυσης της ζώνης του ευρώ. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα την επιτάχυνση της διαδικασίας των θεσμικών προβληματισμός, ο οποίος είναι σήμερα ένα μακροπρόθεσμο εγχείρημα.

Είναι το ΔΝΤ είναι πολύ απαιτητική;

Το ΔΝΤ έχει διαφορετική εντολή και διαφόρων μετόχων από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Λειτουργεί για λογαριασμό των 188 χώρες, οι περισσότερες εκ των οποίων δεν είναι στη ζώνη του ευρώ και έχουν βιοτικό επίπεδο χαμηλότερο από αυτό της Ελλάδα. Έτσι, το ΔΝΤ έχει επιφυλάξεις όσον αφορά την ίση μεταχείριση που πιστεύω ότι είναι απολύτως νόμιμο.


Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας
Sonnemannstrasse 20, 60314 Frankfurt am Main, Γερμανία
Τηλ .: +49 69 1344 7455, e-mail: media@ecb.europa.eu , ιστοσελίδα: www.ecb.europa.eu