06/04/2016 Publication
Mario DRAGHI Πρόεδρος
κ. Νότη Μαριά Μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο 60,
rue Wiertz B-1047 Βρυξέλλες Φρανκφούρτη, 5 Απριλίου 2016
L/MD/16/165
Σχετ.: Η επιστολή σας (QZ-018)
Αξιότιμο μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κύριε Μαριά, Σας ευχαριστώ για την επιστολή σας, την οποία μου διαβίβασε ο κ. Roberto Gualtieri, Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής, μαζί με συνοδευτική επιστολή, στις 2 Μαρτίου 2016. Από τον Μάρτιο του 2015, το Ευρωσύστημα πραγματοποιεί αγορές αποδεκτών ομολογιών του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, ύψους 60 δισεκ. ευρώ μηνιαίως κατά μέσο όρο, στο πλαίσιο του διευρυμένου προγράμματος αγοράς περιουσιακών στοιχείων (expanded asset purchase programme - APP). Τα δύο μεγαλύτερα προγράμματα που περικλείονται στο APP είναι μέχρι στιγμής το πρόγραμμα αγοράς τίτλων του δημόσιου τομέα (public sector purchase programme - PSPP) και το τρίτο πρόγραμμα αγοράς καλυμμένων ομολογιών (CBPP3). Τόσο το PSPP όσο και το CBPP3 εκτελούνται από το Ευρωσύστημα σε αποκεντρωμένη βάση, πράγμα που σημαίνει ότι η Τράπεζα της Ελλάδος συμμετέχει και αυτή ενεργά στο APP με αντίστοιχη δέσμη αγορών. Το μικρότερο πρόγραμμα είναι το πρόγραμμα αγοράς τιτλοποιημένων απαιτήσεων (asset-backed securities purchase programme - ABSPP), το οποίο εκτελείται κατά βάση κεντρικά, καθώς οι διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων αγοράζουν τις εν λόγω απαιτήσεις κατόπιν οδηγιών της ΕΚΤ.
Προκειμένου οι ομολογίες να κρίνονται κατάλληλες προς αγορά στο πλαίσιο του APP, πρέπει καταρχάς να πληρούν αυστηρά κριτήρια. Πρώτον, πρέπει κατά κανόνα να είναι αποδεκτές ως ασφάλεια για τις πράξεις νομισματικής πολιτικής, όπως ορίζεται στην κατευθυντήρια γραμμή ΕΚΤ/2014/60. 1 Δεύτερον, πρέπει να πληρούν ορισμένες πρόσθετες απαιτήσεις, ανάλογα με το συγκεκριμένο πρόγραμμα στο πλαίσιο του οποίου πρόκειται να γίνει η αγορά. Συγκεκριμένα, προκειμένου οι ομολογίες να είναι αποδεκτές ως ασφάλεια και για αγορές στο πλαίσιο του PSPP και του CBPP3, τουλάχιστον μία από τις πιστοληπτικές διαβαθμίσεις τους, τις οποίες δημοσιεύουν οι οργανισμοί αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας που αναγνωρίζει η ΕΚΤ, πρέπει κατά κανόνα να είναι επενδυτικής βαθμίδας (BBB- ή ισοδύναμη, ή ανώτερη).
Για περιουσιακά στοιχεία που συνδέονται με τον δημόσιο τομέα, το Διοικητικό Συμβούλιο μπορεί να άρει την απαίτηση αυτή, αν η χώρα της οποίας ο δημόσιος τομέας εκδίδει ή εγγυάται αυτά τα περιουσιακά στοιχεία υπάγεται σε πρόγραμμα οικονομικής στήριξης το οποίο βρίσκεται «εντός τροχιάς». Αυτό ορίζεται στο άρθρο 8 της κατευθυντήριας γραμμής ΕΚΤ/2014/312 το οποίο εφαρμόζεται στην καταλληλότητα όσον αφορά τόσο το πλαίσιο του Ευρωσυστήματος που διέπει τη σύσταση ασφαλειών όσο και το PSPP. Στην περίπτωση ομολογιών που εκδίδονται στην Ελλάδα (και την Κύπρο) και δεν είναι επενδυτικής βαθμίδας, πρέπει να πληρούνται πρόσθετες απαιτήσεις προκειμένου να επιτυγχάνεται ισοδυναμία σε όρους κινδύνου. Έτσι, ορισμένες από αυτές τις καλυμμένες ομολογίες μπορούν να γίνουν αποδεκτές για αγορά στο πλαίσιο του CBPP3. 3 Για τις αγορές τιτλοποιημένων απαιτήσεων στο πλαίσιο του ABSPP, απαιτούνται δύο πιστοληπτικές αξιολογήσεις ανά περιουσιακό στοιχείο που να αντιστοιχούν στη βαθμίδα πιστωτικής ποιότητας 3 του πλαισίου του Ευρωσυστήματος για την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας (BBB- ή ισοδύναμη) και εφαρμόζονται πρόσθετα κριτήρια καταλληλότητας, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 της απόφασης ΕΚΤ/2014/45. 4
Επιπροσθέτως, πριν να προβεί στην αγορά οποιασδήποτε τιτλοποιημένης απαίτησης η οποία πληροί τα κριτήρια καταλληλότητας, η ΕΚΤ διενεργεί αξιολόγηση του πιστωτικού κινδύνου και εφαρμόζει μέτρα δέουσας επιμέλειας σε σχέση με την εν λόγω απαίτηση, όπως ορίζεται στο άρθρο 3 της απόφασης ΕΚΤ/2014/45. Για τιτλοποιημένες απαιτήσεις που δεν διαθέτουν αξιολόγηση επενδυτικής βαθμίδας, στην περίπτωση των οποίων οι οφειλέτες των υποκείμενων περιουσιακών στοιχείων που παράγουν ταμειακή ροή είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα ή στην Κύπρο, πρέπει να πληρούνταιπρόσθετες απαιτήσεις προκειμένου να επιτυγχάνεται ισοδυναμία σε όρους κινδύνου (άρθρο 2 παράγραφος 8 της απόφασης ΕΚΤ/2014/45).
Σύμφωνα με την κατευθυντήρια γραμμή ΕΚΤ/2014/60, και όπως φαίνεται στον κατάλογο των αποδεκτών εμπορεύσιμων περιουσιακών στοιχείων τον οποίο η ΕΚΤ δημοσιεύει ημερησίως στον δικτυακό της τόπο (εκτός από τις ημέρες κατά τις οποίες κλείνει το TARGET2) 5 , οι καλυμμένες ομολογίες της Deutsche Bank κρίνονται αποδεκτές ως ασφάλεια και για αγορές στο πλαίσιο του CBPP3. Όπως και κάθε άλλη ομολογία που γίνεται αποδεκτή, οι εν λόγω ομολογίες πρέπει να πληρούν τα κριτήρια καταλληλότητας που περιγράφονται παραπάνω και ορίζονται στην απόφαση σχετικά με την εφαρμογή του CBPP3 (ΕΚΤ/2014/40, ως άνω). Το Ευρωσύστημα δημοσιεύει συνολικά στοιχεία σχετικά με την πρόοδο του APP σε εβδομαδιαία και σε μηνιαία βάση. 6 Οι αγορές μεμονωμένων ομολογιών εκδοτών του ιδιωτικού τομέα ή οι τιμές των συναλλαγών δεν δημοσιεύονται για λόγους εμπιστευτικότητας. Ως εκ τούτου, η ΕΚΤ δεν μπορεί να απαντήσει στην ερώτησή σας για το αν έχουν πραγματοποιηθεί αγορές ομολογιών της Deutsche Bank στο πλαίσιο του APP και σε τι τιμές. Τέλος, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι όλες οι αγορές στο πλαίσιο του APP υπόκεινται σε αυστηρούς οικονομικούς ελέγχους ούτως ώστε να διασφαλίζεται ότι οι τιμές βάσει των οποίων διενεργούνται οι συναλλαγές συμβαδίζουν με τις τρέχουσες τιμές της αγοράς.
Με εκτίμηση,
[υπογραφή]
Mario Draghi
πηγή http://www.ecb.europa.eu/
Directorate General Communications
Sonnemannstrasse 20, 60314 Frankfurt am Main, Germany
Tel.: +49 69 1344 7455, E-mail: media@ecb.europa.eu
Website: www.ecb.europa.eu