Sunday, May 15, 2016

Η όξυνση της φοροδιαφυγής λόγω της συνεχώς αυξανόμενης φορολογικής επιβάρυνσης, αναμένεται να πλήξει τις οργανωμένες επιχειρήσεις, που υφίστανται ήδη αθέμιτο ανταγωνισμό από όσους συστηματικά φοροδιαφεύγουν και/ή εκμεταλλεύονται τη «μαύρη» αγορά εργασίας. Γι’ αυτό το λόγο είναι αμφίβολο κατά πόσον τα οφέλη από την τόνωση της αξιοπιστίας της χώρας λόγω της ψήφισης, εμπροσθοβαρώς, όλων των δημοσιονομικών μέτρων προσαρμογής, μπορούν να αντισταθμίσουν τις υφεσιακές επιπτώσεις του γιγαντιαίου προγράμματος λιτότητας που ακολουθείται.... ΣΕΒ

Απόσπασμα από το Εβδομαδιαίο δελτίο για την Ελληνική οικονομία ... ΣΕΒ

                              
Αίσιο τέλος για την πρώτη αξιολόγηση!




Στο Eurogroup της 9/5/16, με τα φορολογικά και συνταξιοδοτικά μέτρα ετήσιας απόδοσης 2 π.μ. του ΑΕΠ (εξ ημίσεως για κάθε κατηγορία μέτρων), που νομοθετήθηκαν στις 8/5/16, και τα παραμετρικά μέτρα ύψους 1 π.μ. του ΑΕΠ, που έχει συμφωνηθεί να περάσουν από την Βουλή πριν από το επόμενο Eurogroup την 24/5/16, είναι η πρώτη φορά που στην ουσία συμφωνήθηκαν μέτρα λιτότητας σε βάθος τριετίας (2016-18), και διασφαλίζουν την επίτευξη στόχων για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5 π.μ του ΑΕΠ το 2016, 1,75 π.μ. του ΑΕΠ το 2017 και 3,5 π.μ. του ΑΕΠ το 2018.

 Τα πρόσθετα μέτρα, πέραν των όσων έχουν ήδη ληφθεί, εξοικονομούν πόρους ισοδύναμους με ¾ π.μ. του ΑΕΠ για το 2016, 2 ¼ π.μ. του ΑΕΠ για το 2017 και 3 π.μ. του ΑΕΠ για το 2018.

Ειδικότερα για το 2016, ο προϋπολογισμός του 2016 προέβλεπε στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 0,5 π.μ. του ΑΕΠ ή €878 εκατ.

Σήμερα εκτιμάται ότι το δημοσιονομικό κενό για το 2016 ανέρχεται σε €1.271 εκατ., δηλαδή, χωρίς τη λήψη πρόσθετων μέτρων, το πρωτογενές ισοζύγιο θα διαμορφωνόταν σε έλλειμμα ύψους €393 εκατ., καθώς πολλά από τα μέτρα του προϋπολογισμού του 2016 ήσαν υπερεκτιμημένης απόδοσης. Σε κάθε περίπτωση, η επίτευξη του στόχου του 2016, που βασιζόταν σε παρεμβάσεις €5,7 δις (Δελτίο 03/12/2015) , διασφαλίζεται πλέον με πρόσθετα μέτρα €1,5 δις.

Για να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό του 2016-18, η κυβέρνηση φαίνεται ότι έχει συμφωνήσει να λάβει πρόσθετα μέτρα με ετήσια απόδοση 5,6 δις μέχρι το 2018, εκ των οποίων €1.993 εκατ. θα προέλθουν από την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος, €1.909 εκατ. από αλλαγές στην φορολογία εισοδήματος και €1.719 εκατ. από διάφορα άλλα παραμετρικά μέτρα. Τα τελευταία περιλαμβάνουν €437 εκατ. από την αύξηση του βασικού συντελεστή του ΦΠΑ από 23% σε 24%, €432 εκατ. από μείωση του μισθολογικού κόστους του δημοσίου και την φορολογία αυτοκινήτων (εκ των οποίων €350 εκατ. αφορούν κυρίως σε πάγωμα αμοιβών στο ειδικό μισθολόγιο), και, τέλος, €851 εκατ. από λοιπά φορολογικά μέτρα, όπως φόροι κατανάλωσης στην ενέργεια, τα αλκοολούχα ποτά (περιλαμβανομένης της μπύρας), τον καπνό, το ηλεκτρονικό τσιγάρο, τον καφέ, τα τυχερά παιχνίδια, τη χρήση του Διαδικτύου και την καλωδιακή τηλεόραση, τις επενδύσεις σε Αμοιβαία Κεφάλαια, και τις διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχείο.


Σημειώνεται ότι τα μέτρα του ΦΠΑ και των φόρων κατανάλωσης προβλέπεται να εφαρμοσθούν σχεδόν άμεσα και να επιβαρύνουν τα εισοδήματα των νοικοκυριών κατά €1.288 εκατ. ετησίως (€566 εκατ. στο υπόλοιπο του 2016). Η απόδοση των μέτρων κατ’ έτος εμφανίζεται στον Πίνακα Ι.

Οι συνθήκες ρευστότητας στην οικονομία αναμένεται να βελτιωθούν με την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, καθώς η εκταμίευση πόρων αναμένεται να οδηγήσει σε μερική εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα (5,6 δις το Μάρτιο του 2016) ενώ ευεργετική για τράπεζες και επιχειρήσεις θα είναι και η επίδραση των μέτρων ποσοτικής χαλάρωσης που έχει λάβει η ΕΚΤ..

Με βάση, το 3ο Μνημόνιο, η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης αναμένεται να επιτρέψει την εκταμίευση δόσεων ύψους €5,7 δις, που εκκρεμούν από το 2015, και μέρος ενδεχομένως των €9,6 δις που προβλέπονται στο α’ εξάμηνο του 2016, από τις οποίες €3 δις συνολικά αφορούν σε πληρωμές ληξιπρόθεσμων οφειλών. (Πίνακας Ι)

Στο Eurogroup της 9/5/16, συμφωνήθηκαν, επίσης, τα προαπαιτούμενα της εκταμίευσης της δεύτερης δόσης του 3ου Μνημονίου, μετά την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, που περιλαμβάνουν, πέραν των δημοσιονομικών μέτρων ως ανωτέρω, και τα ακόλουθα:

α) τη νομοθέτηση ενός μηχανισμού ετοιμότητας λήψης ενός προσυμφωνημένου πακέτου πρόσθετων μέτρων, περιλαμβανομένων και μέτρων περικοπής δαπανών, κάθε φορά που διαπιστώνεται ότι τίθεται σε αμφιβολία, με βάση τις εξελίξεις, η επίτευξη των ετησίων στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα. Στο πλαίσιο αυτό, τυχόν μέτρα προσωρινού χαρακτήρα θα πρέπει σε εύλογο χρονικό διάστημα να αντικαθίστανται από μέτρα μόνιμου χαρακτήρα. Ο μηχανισμός δεν θα ενεργοποιείται, σε περίπτωση συμβάντων για τα οποία η κυβέρνηση δεν φέρει ευθύνη, που θα έχουν, όμως, εκ των προτέρων ταυτοποιηθεί.

β) την άμεση απελευθέρωση της δευτερογενούς αγοράς προβληματικών δανείων (περιλαμβανομένων και εξυπηρετούμενων δανείων), με την προσωρινή εξαίρεση μικρών δανείων με εγγύηση την πρώτη κατοικία του πιστούχου.

γ) τη ψήφιση νόμου με τον οποίο, συνίσταται το Ελληνικό Ταμείο Επενδύσεων και Αποκρατικοποιήσεων, περιλαμβανομένης της αρχικής μεταφοράς περιουσιακών στοιχείων προς αξιοποίηση

Συμφωνήθηκε επίσης η έναρξη διαβουλεύσεων για την ελάφρυνση του ελληνικού δημοσίου χρέους, εξαιρουμένης της ονομαστικής απομείωσης (“κουρέματος”), αμέσως μετά την πλήρη εφαρμογή όλων των προαπαιτουμένων εκταμίευσης για την 1η αξιολόγηση ως ανωτέρω. Η βιωσιμότητα του χρέους θα κρίνεται από τη διατήρηση των ακαθαρίστων δανειακών αναγκών (δημοσιονομικό ισοζύγιο συν χρεολύσια) ως ποσοστού του ΑΕΠ σε συγκεκριμένο επίπεδο που θα προσδιορισθεί. Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, το χρέος θεωρείται βιώσιμο όταν ο λόγος αυτός δεν υπερβαίνει το 15%. Τα μέτρα ελάφρυνσης θα εισάγονται προς εφαρμογή σταδιακά, στην βάση αυστηρής υλοποίησης των συμφωνηθέντων στο πλαίσιο του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας.


 Η ελάφρυνση του χρέους θα πρέπει, επίσης, να εντάσσεται σε ένα πλαίσιο πρόσβασης στις αγορές, εξομάλυνσης των πληρωμών εξυπηρέτησης του χρέους, δημοσιονομικής προσαρμογής σε συνεχή βάση (ακόμη και μετά το τέλος του προγράμματος) και, τέλος, ευελιξίας στην εφαρμογή ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι αβεβαιότητες στη μελλοντική εξέλιξη του ρυθμού ανάπτυξης και των επιτοκίων. Οι μορφές ελάφρυνσης του χρέους θα κυμαίνονται από τεχνικές διαχείρισης παθητικού βραχυπρόθεσμα, σε επέκταση των περιόδων χάριτος και αποπληρωμής των δανείων μεσοπρόθεσμα (μετά το τέλος του προγράμματος), καθώς και σε επιστροφή των κερδών των κεντρικών τραπεζών από την κατοχή ελληνικών ομολόγων (SNP και ANFA) ύψους €8 δις περίπου, και, περαιτέρω μέτρων αναδιάρθρωσης του χρέους μακροπρόθεσμα, εφόσον διαπιστωθεί ότι παρά τη διατήρηση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο συμφωνηθέν επίπεδο (3,5 π.μ. του ΑΕΠ) απαιτούνται και πρόσθετα μέτρα για να διατηρηθεί ο λόγος των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών προς το ΑΕΠ στο επίπεδο που διασφαλίζει την βιωσιμότητα του χρέους.

 Παρά τη διαβεβαίωση, τέλος, των Ευρωπαϊκών εταίρων για τη χρηματοδοτική στήριξη της Ελλάδας
μέσω του πλαισίου ελάφρυνσης του χρέους και την υιοθέτηση του μηχανισμού ετοιμότητας λήψης πρόσθετων μέτρων, η συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα μέσω νέας χρηματοδότησης παραμένει αβέβαιη.

Πάντως, το μίγμα πολιτικής που έχει συμφωνηθεί με τους εταίρους εμπεριέχει ρυθμίσεις και παρεμβάσεις που καταστρέφουν τα κίνητρα για εργασία και για άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, λόγω της υπερφορολόγησης της ιδιωτικής οικονομίας, και, κυρίως, των συνεπών φορολογουμένων και ασφαλισμένων στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Η όξυνση της φοροδιαφυγής λόγω της συνεχώς αυξανόμενης φορολογικής επιβάρυνσης, αναμένεται να πλήξει τις οργανωμένες επιχειρήσεις, που υφίστανται ήδη αθέμιτο ανταγωνισμό από όσους συστηματικά φοροδιαφεύγουν και/ή εκμεταλλεύονται τη «μαύρη» αγορά εργασίας. Γι’ αυτό το λόγο είναι αμφίβολο κατά πόσον τα οφέλη από την τόνωση της αξιοπιστίας της χώρας λόγω της ψήφισης, εμπροσθοβαρώς, όλων των δημοσιονομικών μέτρων προσαρμογής, μπορούν να αντισταθμίσουν τις υφεσιακές επιπτώσεις του γιγαντιαίου προγράμματος λιτότητας που ακολουθείται.

 Σε κάθε περίπτωση, μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για τη δημοσιονομική προσαρμογή της τριετίας 2016-18, επαφίεται πλέον στην κυβέρνηση να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην υλοποίηση των διαθρωτικών μέτρων της συμφωνίας, που αποτελούν και την καλύτερη εγγύηση για την ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας και την έξοδο από την κρίση.


Διαβάστε εδώ το πλήρες ΔΕΛΤΙΟ


πηγή  http://www.sev.org.gr/