Απόσπασμα από το Εβδομαδιαίο δελτίο για την Ελληνική οικονομία .. από τον ΣΕΒ
Αίσιο τέλος στην αβεβαιότητα της χρηματοδότησης!
Με την ολοκλήρωση της 1ης αξιολόγησης του 3ου Μνημονίου, και την εκταμίευση πόρων €7,5 δισ. της χρηματοδοτικής βοήθειας, κλείνει πλέον ένας γύρος παρατεταμένης και βλαπτικής αβεβαιότητας και ανοίγει πλέον, υπό προϋποθέσεις, ο δρόμος της από κοινού προσπάθειας κυβέρνησης, επιχειρήσεων και εργαζομένων προς ένα καλύτερο αύριο.
Η επιστροφή στην κανονικότητα της εφαρμογής του προγράμματος και της εκταμίευσης των δόσεων σηματοδοτεί , υπό προϋποθέσεις, και την εκκίνηση μιας νέας περιόδου αναβάθμισης των ελληνικών επιχειρήσεων, και της ελληνικής οικονομίας γενικότερα.
Από τον πίνακα της 1ης σελίδας προκύπτει ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες του δημοσίου είναι πλήρως εξασφαλισμένες μέχρι το τέλος του προγράμματος (Αύγουστος 2018). Εάν εφαρμοσθεί το πρόγραμμα ως έχει (Πίνακας 3, για επιλεγμένα προαπαιτούμενα έως το τέλος 2016), τότε θα έχουν αποπληρωθεί €6,6 δισ. σε ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα μέχρι τότε, και δεν θα έχουν συσσωρευθεί νέες οφειλές (το δημόσιο έχει τους πόρους να πληρώνει τρέχουσες υποχρεώσεις στους προμηθευτές στην ώρα του από σήμερα).
Η πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα πραγματοποιηθεί ως εξής: από €500 εκατ. τον Ιούνιο και τον Αύγουστο, από €800 εκατ. τον Ιούλιο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο, και, τέλος, €200 εκατ. τον Δεκέμβριο του 2016 και €2,3 δισ. στο α’ εξάμηνο του 2017. Έχει, επίσης, προβλεφθεί ότι τα χρήματα για τις αποπληρωμές ληξιπρόθεσμων οφειλών δε θα μπορούν να χρησιμοποιούνται για άλλους σκοπούς και συνεπώς αναμένεται να ενισχυθεί η ρευστότητα στην οικονομία. Βεβαίως η κυβέρνηση έχει το περιθώριο, εάν εφαρμόσει όλα τα μέτρα όπως πρέπει και στον χρόνο που απαιτείται, να μην πληρώσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές (ή να συσσωρεύσει νέες) και ως αποτέλεσμα να λειτουργεί με χαμηλά αποθεματικά μιας και δε θα λαμβάνει τις δόσεις πλήρως αλλά μερικώς, και, έτσι, να έχει περιθώριο ελιγμών στην διαπραγμάτευση με κάποια σχετικώς μικρή χρηματοδοτική άνεση.
Κάτι τέτοιο δε θα είναι προς το συμφέρον της ρευστότητας στην οικονομία και, μάλλον, δε θα επαναληφθούν οι εικόνες της κυβέρνησης να λειτουργεί χωρίς επαρκή αποθεματικά στα ταμεία προς χάριν της περήφανης διαπραγμάτευσης μικροπολιτικού, κυρίως σκοπού. Ταυτόχρονα, στα ταμεία του κράτους θα υπάρχουν €12,9 δισ. από €1,4 δισ. που υπήρχαν στο τέλος Απριλίου 2016, όταν είχε ήδη γίνει χρήση €1,6 δισ. στο α’ τρίμηνο του έτους από άντληση καταθέσεων δημοσίων φορέων. Χωρίς τα €7,5 δισ. της δόσης του Ιουνίου 2016, τα αποθεματικά του κράτους θα είχαν κατέλθει σε €1,2 δισ. στο τέλος του τρέχοντος μηνός.
Όσον αφορά στις εκταμιεύσεις, προβλέπεται από μία εκταμίευση τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο του 2016, €2,8 δισ. και €6,1 δισ. αντιστοίχως, €18,2 δισ. το 2017 και €9,9 δισ. το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2018. Το χρηματοδοτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει, επίσης, έσοδα €300 εκατ. τον χρόνο (στο α’ τρίμηνο 2016, 2017, 2018) από κέρδη ANFA (από ελληνικά ομόλογα που κατέχουν εθνικές κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης για λόγους άσκησης νομισματικής πολιτικής), αλλά τίποτα από κέρδη SMP (από ελληνικά ομόλογα που κατέχει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα όταν αγόραζε ομόλογα στο παρελθόν για να στηρίξει τις αποδόσεις τους στις αγορές). Υπενθυμίζεται ότι στην απόφαση του Eurogroup της 25/5/2016 προβλέπεται ότι, μετά την επιτυχή λήξη του προγράμματος (Αύγουστος 2018), και εφόσον υπάρξει ανάγκη οι ακαθάριστες δανειακές ανάγκες (δημοσιονομικό ισοζύγιο + χρεολύσια) να μην υπερβούν το συμφωνηθέν όριο βιωσιμότητας του χρέους (15% του ΑΕΠ), θα μπορούν να εκταμιευθούν τα κέρδη SMP του 2014 και να δημιουργηθεί αποθεματικό στον ESM από τα κέρδη ANFA και SMP μέχρι και το 2017.
Τέλος, σημειώνεται ότι στο πρόγραμμα χρηματοδότησης ενσωματώνονται έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους €6,1 δισ. μέχρι τον Αύγουστο του 2018, εκ των οποίων €1,2 δισ. αφορούν στην καταβολή της εφάπαξ πληρωμής από την Fraport προς το κράτος τον Δεκέμβριο του 2016, στο πλαίσιο της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
πηγή http://www.sev.org.gr/