Sunday, April 5, 2020

H ΕΚΤ στέλνει ένα σαφές μήνυμα στις Αγορές - Δεν θα ανεχθεί αποσταθεροποίηση της νομισματικής της πολιτικής σε οποιαδήποτε χώρα της ζώνης του ευρώ. ..



Publication  -  Συνέντευξη με το Vima  - Συνέντευξη με την Isabel Schnabel, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΚΤ, που πραγματοποιήθηκε από τον Άγγελο Αθανασόπουλο και δημοσιεύθηκε στις 4 Απριλίου 2020


Η ΕΚΤ αποφάσισε πρόσφατα να αποδεσμεύσει την πυροδότησή της για άλλη μια φορά για να προστατεύσει την οικονομία της ζώνης του ευρώ. Η εισαγωγή του πανδημικού προγράμματος αγοράς έκτακτης ανάγκης ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ (PEPP) είναι το τελευταίο σε μια σειρά μέτρων, ενώ η ΕΚΤ έχει ήδη εξαγγείλει πρόσθετο κονδύλιο για το πρόγραμμα αγοράς ιδίων κεφαλαίων ύψους 120 δισ. Ευρώ σε καθαρές αγορές έως το τέλος του 2020, επιπλέον των μηνιαίων καθαρών αγορών ενεργητικού ύψους 20 δισ. ευρώ. Γιατί ήταν ένα ad hoc, προσωρινό πρόγραμμα όπως το PEPP που χρειαζόταν;


Η εκδήλωση του κορωναϊού (COVID-19) έχει οδηγήσει σε ανθρωπιστική κρίση και έχει ασκήσει τεράστια πίεση στην οικονομία της ζώνης του ευρώ και στον χρηματοπιστωτικό τομέα. Τις τελευταίες εβδομάδες, οι προοπτικές για την οικονομία επιδεινώθηκαν έντονα καθώς οι χώρες έπρεπε να εντείνουν τα μέτρα συγκράτησης, μειώνοντας τόσο την παραγωγή όσο και την κατανάλωση. Αυτό δημιούργησε κινδύνους προς τα κάτω όσον αφορά τις προοπτικές του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ. Παρατηρήσαμε επίσης μια απότομη συρρίκνωση των οικονομικών συνθηκών σε μια εποχή που η οικονομία χρειάζεται στήριξη. Σημάδια οικονομικού κατακερματισμού επανεμφανίστηκαν, μειώνοντας τη μετάδοση της πολιτικής μας. Ανταποκρινόμαστε σθεναρά σε αυτήν την επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών, ξεκινώντας ένα νέο πρόγραμμα προσωρινής αγοράς, το πανδημικό πρόγραμμα αγοράς έκτακτης ανάγκης (PEPP), το οποίο περιλαμβάνει επίσης αγορές ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου.


Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του PEPP; Θα λέγατε ότι είναι διαφορετικό από ένα τυπικό πρόγραμμα νομισματικής ποσοτικής χαλάρωσης (QE); Εάν ναι, ποιες είναι οι διαφορές; 

Το υφιστάμενο πρόγραμμα αγοράς ιδίων κεφαλαίων (APP) σχεδιάστηκε για κανονικούς καιρούς, παρέχοντας καταλύματα νομισματικής πολιτικής προκειμένου να υποστηρίξει τη σταδιακή επιστροφή του πληθωρισμού στον στόχο μας.


Το PEPP είναι ξεχωριστό πρόγραμμα. Είναι η απάντησή μας στην έκτακτη οικονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία. Το PEPP είναι προσωρινό, σημαντικό σε μέγεθος και ευέλικτο. Αναμένουμε ότι θα τρέξει μέχρι να κρίνουμε ότι η σημερινή κρίση έχει τελειώσει, αλλά τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους.


Μία από τις βασικές πτυχές του PEPP είναι η ευελιξία του. Πώς απαντάτε σε εκείνους που λένε ότι η ΕΚΤ δεν πρέπει να αυξήσει το όριο έκδοσης 33% κατά την αγορά ομολόγων; Θα μπορούσε αυτό να εγείρει νομικά ερωτήματα στο μέλλον;

Η ΕΚΤ κατέστησε σαφές ότι, στο πλαίσιο της εντολής της, θα κάνει ό, τι είναι απαραίτητο για να διασφαλίσει την πλήρη διαβίβαση της νομισματικής της πολιτικής σε όλες τις χώρες της ζώνης του ευρώ. Το PEPP επιτρέπει την ευέλικτη διεξαγωγή των αγορών με την πάροδο του χρόνου και μεταξύ των κατηγοριών περιουσιακών στοιχείων και των δικαιοδοσιών.

Το Διοικητικό Συμβούλιο γνωστοποίησε ρητά ότι, αν είναι αναγκαίο και αναλογικό με τους έκτακτους κινδύνους που αντιμετωπίζουμε εξαιτίας της κρίσης των κοροναϊών, θα εξετάσει την αναθεώρηση οποιωνδήποτε αυτοεπιβαλλόμενων ορίων, συμπεριλαμβανομένων των ορίων των μετοχών και των εκδοτών, σύμφωνα με το νομικό μας πλαίσιο . Αυτή η ευελιξία καθιστά το PEPP ένα πολύ αποτελεσματικό μέσο για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάδοση της νομισματικής πολιτικής μας και να αποφευχθεί ο κατακερματισμός σε όλες τις χώρες της ζώνης του ευρώ.

Η ΕΚΤ χορήγησε μια παραίτηση που της επιτρέπει να αγοράζει ελληνικά ομόλογα βάσει του PEPP. Τι σημαίνει αυτή η κίνηση προς τις αγορές; Πόσο σημαντική είναι αυτή η εξέλιξη και θα μπορούσε αργότερα να ανοίξει την πόρτα στην Ελλάδα που συμμετέχει στο κανονικό πρόγραμμα αγοράς περιουσιακών στοιχείων;

Η Ελλάδα έχει σημειώσει εντυπωσιακή πρόοδο τα τελευταία χρόνια, μετά από πολλά χρόνια οικονομικής και κοινωνικής δυσκολίας. Η οικονομία ακολουθούσε μια ενθαρρυντική πορεία πριν από την πανδημία και οι ελληνικές αρχές απάντησαν αποφασιστικά στην κρίση για την υγεία.

Συμπεριλαμβανομένων των ελληνικών ομολόγων στο PEPP, η ΕΚΤ στέλνει ένα σαφές μήνυμα στις αγορές ότι αυτή η κρίση επηρεάζει ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ και ότι δεν θα ανεχθεί τους κινδύνους για την ομαλή μετάδοση της νομισματικής της πολιτικής σε οποιαδήποτε χώρα της ζώνης του ευρώ. Η ΕΚΤ θα πράξει ό, τι είναι απαραίτητο για την εκπλήρωση της εντολής της και θα στηρίξει τη ζώνη του ευρώ και τους πολίτες της μέσω αυτής της ιστορικής κρίσης.


Εάν η Ελλάδα συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα ECCL, σύμφωνα με την πρόσφατη επιστολή του Προέδρου του Eurogroup στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, θα είναι επιλέξιμη για το πρόγραμμα αγοράς δημόσιου τομέα (PSPP);

Η Ελλάδα δεν πληροί ακόμη την ελάχιστη απαίτηση αξιολόγησης για την επιλεξιμότητα για άμεσες αγορές στο πλαίσιο του PSPP. Υπό ορισμένες προϋποθέσεις, μπορεί να χορηγηθεί παραίτηση από αυτές τις απαιτήσεις.

Εξαρτάται επίσης από τις πολιτικές αποφάσεις και από τα ειδικά χαρακτηριστικά κάθε μέσου πιστωτικού ορίου που εξετάζεται από τα σχετικά ευρωπαϊκά όργανα, συμπεριλαμβανομένου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ).


Το PEPP επιτρέπει επίσης την αγορά εταιρικών ομολόγων. Ποια είναι η κατάσταση για τα ελληνικά εταιρικά ομόλογα; Συμπεριλαμβάνονται στο PEPP; Μπορούν να συμπεριληφθούν στο μέλλον;

Κατ 'αρχήν, τα μη χρηματοπιστωτικά εταιρικά ομόλογα που εκδίδονται σε οποιαδήποτε χώρα της ζώνης του ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, μπορούν να συμπεριληφθούν στο PEPP εάν πληρούν τις σχετικές απαιτήσεις επιλεξιμότητας, συμπεριλαμβανομένου του ελάχιστου ορίου εκτίμησης. Προς το παρόν, δεν υπάρχουν ελληνικά εταιρικά ομόλογα. Αλλά ελπίζω ότι αυτό θα αλλάξει στο μέλλον.


Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, τα θέματα προληπτικής εποπτείας, όπως τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPL), ήταν πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστούν. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αποτελούν ένα από τα κύρια διαρθρωτικά προβλήματα στον ελληνικό τραπεζικό τομέα, εμποδίζοντας τις επενδύσεις και την ανάπτυξη στην ελληνική οικονομία. Καθώς η οικονομία της ζώνης του ευρώ κατευθύνεται προς μια ύφεση, η οποία θα μπορούσε να αποδειχθεί μεγάλη και βαθιά, θα μπορούσε να εμφανιστεί μια νέα γενιά μη εξυπηρετούμενων δανείων - και όχι μόνο στην Ελλάδα. Πώς σχεδιάζει η ΕΚΤ να αντιμετωπίσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Θα τεθούν τα σχέδια για την αντιμετώπιση της τρέχουσας πρόκλησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων όταν ολοκληρωθεί η κρίση του κοροναϊού;


Η κρίση θα έχει σίγουρα αρνητικές επιπτώσεις στους ισολογισμούς των τραπεζών. Αλλά αυτή τη φορά, οι τράπεζες δεν είναι η αιτία της κρίσης. πρέπει μάλλον να αποτελούν μέρος της λύσης. Και βρίσκονται σε πολύ καλύτερη κατάσταση τώρα, με περισσότερα κεφάλαια και καλύτερη ρευστότητα.

Το εποπτικό σκέλος της ΕΚΤ έχει εφαρμόσει σημαντικά μέτρα ώστε οι τράπεζες να συνεχίσουν να παρέχουν χρηματοδότηση σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Η Τραπεζική Εποπτεία της ΕΚΤ έχει ανακοινώσει στις τράπεζες ότι θα χρησιμοποιήσει τη μέγιστη ευελιξία στην αξιολόγηση της προόδου των συνεχιζόμενων σχεδίων μείωσης των παλαιών μη εξυπηρετούμενων δανείων. Είναι σημαντικό να βρούμε τη σωστή ισορροπία μεταξύ του να βοηθήσουμε τις τράπεζες να απορροφήσουν τον αντίκτυπο της τρέχουσας ύφεσης και να εντοπίσουν τους κινδύνους, να αναπτύξουν βιώσιμες λύσεις για βιώσιμους αναξιοπαθούντες οφειλέτες. Μόνο ένα ισχυρό, αλλά ταυτόχρονα αρκετά ευέλικτο τραπεζικό σύστημα είναι σε θέση να καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες των ανθρώπων και των επιχειρήσεων.


Η Christine Lagarde ανέφερε ότι εκτός από αυτό που μπορεί και θα πράξει η ΕΚΤ, τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους όσον αφορά τη φορολογική πλευρά. Ο ΕΜΣ διερευνά διάφορες επιλογές για το σκοπό αυτό, παρόλο που οι διαφορές μεταξύ των κρατών μελών παραμένουν. Θα μπορούσε η ΕΚΤ να θεωρήσει τα ευρωομόλογα με τη μορφή "coronabonds" ως τον καλύτερο τρόπο για να μπορέσει η οικονομία της ζώνης του ευρώ να αντιμετωπίσει τον οικονομικό αντίκτυπο του ιού; Και θα μπορούσαν οι επείγουσες περιστάσεις να οδηγήσουν στην ενεργοποίηση της "μπαζούκας OMT" που αποσπάται από ένα πρόγραμμα ECCL; 


Πρόκειται για πολιτικές αποφάσεις, οι οποίες δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της ΕΚΤ. Τούτου λεχθέντος, υπάρχει σαφώς η ανάγκη παροχής στήριξης σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε εκείνες τις χώρες της ζώνης του ευρώ που πλήττονται περισσότερο από την κρίση. Αυτό δεν είναι μόνο θέμα ευρωπαϊκής αλληλεγγύης, αλλά και οικονομικής απόψεως. Ο μετριασμός των αρνητικών οικονομικών επιπτώσεων της κρίσης σε κάθε κράτος μέλος και η στήριξη της ανάκαμψης στη συνέχεια καθιστά την Ευρώπη πιο ισχυρή.


Η έκδοση έκτακτης "κορώνας" είναι μια δυνατότητα. Υπάρχουν άλλα μέσα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν, όπως ένα ταμείο διάσωσης της ΕΕ ή μέτρα που αφορούν τον ΕΜΣ ή την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Στην τρέχουσα κρίση, το PEPP είναι το κατάλληλο μέσο για τη στήριξη της ζώνης του ευρώ από την πλευρά της νομισματικής πολιτικής. Οι οριστικές νομισματικές συναλλαγές (OMTs) σχεδιάστηκαν για να αντιμετωπίσουν μια διαφορετική κατάσταση κινδύνου: ο κίνδυνος οι προσδοκίες μιας διάρρηξης της ζώνης του ευρώ να γίνουν αυτοπεποίθηση. Οι ΟΜΤ παραμένουν βασικό στοιχείο των εργαλείων πολιτικής μας, αλλά δεν αποτελούν το καταλληλότερο μέσο για την αντιμετώπιση της τρέχουσας κρίσης.





Copyright: European Central Bank
Directorate General Communications 
Sonnemannstrasse 20, 60314 Frankfurt am Main, Germany 
Tel.: +49 69 1344 7455, E-mail: media@ecb.europa.eu